Bodové hodnocení řidičů: Co se změní a jak nepřijít o body
- Základní principy bodového systému v ČR
- Celkový počet bodů a hranice zákazu řízení
- Nejčastější přestupky a jejich bodové ohodnocení
- Odečítání bodů za bezpečnou jízdu
- Následky dosažení 12 trestných bodů
- Vrácení řidičského průkazu po zákazu řízení
- Kontrola bodového konta řidiče online
- Rozdíly oproti bodovým systémům v zahraničí
- Statistiky nehodovosti před a po zavedení
- Možnosti odvolání proti přiděleným bodům
Základní principy bodového systému v ČR
Bodový systém v Česku není žádná novinka - už od roku 2006 nám pomáhá dělat silnice bezpečnější. Každý z nás začíná s čistým štítem - nula bodů. Ale pozor, stačí pár přešlapů a body naskakují, přičemž strop je nastaven na 12 bodů. A pak? Rok bez řidičáku.
Čím větší průšvih, tím víc bodů. Sedm bodů vás třeba čeká, když sednete za volant pod vlivem nebo odmítnete dýchnout. Na druhou stranu, zapomenete-li rozsvítit světla nebo se připoutat, trest není tak přísný.
Ale není všem dnům konec! Jezdíte-li rok bez jediného přestupku, tři body vám zmizí z konta. Docela fér, ne? A když už to dotáhnete do těch dvanácti a přijdete o řidičák, po roce čistého štítu můžete začít znovu s čistým kontem.
Existuje i záchranná brzda v podobě kurzu bezpečné jízdy. Když ho absolvujete, můžete si odmazat tři body. Jen to nejde donekonečna - pouze jednou za rok a musíte mít maximálně 10 bodů na kontě.
Body vám připisuje úřad obce s rozšířenou působností a máte právo vědět, na čem jste. Nesouhlasíte s připsanými body? Máte 5 pracovních dní na námitku. A když nasbíráte více poklesků najednou? Body se sčítají, ale nikdy nepřesáhnou dvanáctku.
Celý systém je propojený s centrálním registrem, takže všechno je pěkně pod kontrolou. Nic se neztratí, nic se nezapomene - prostě spravedlnost pro všechny řidiče stejná.
Celkový počet bodů a hranice zákazu řízení
Bodový systém pro řidiče není žádná legrace - stačí nasbírat 12 bodů a můžete se na rok rozloučit s řidičákem. Začínáme všichni s čistým štítem, ale stačí párkrát šlápnout vedle a body naskakují jedna radost. A když už se dostanete na tu magickou dvanáctku? Pak následuje rok nucené pauzy od řízení, ať se vám to líbí nebo ne.
Za každý průšvih na silnici vás čeká jiný počet bodů - od dvou až po sedm. Největší malér? Třeba když vás chytnou pod vlivem nebo odmítnete dýchnout - a máte rovnou sedm bodů v kapse. Naopak, když to v obci jen lehce přeženete s rychlostí, přistanou vám jen dva bodíky.
Rok bez řidičáku není jen o čekání, než čas uběhne. Musíte znovu do autoškoly a ukázat, že jste se poučili. Teoretické testy a jízdy s instruktorem - prostě jako když jste dělali řidičák poprvé.
Naštěstí existuje i cesta zpět. Body můžou i ubývat. Když rok jezdíte jako vzorný řidič, čtyři body jsou pryč. A když vydržíte další rok? Zase mínus čtyři. Fajn bonus je možnost absolvovat kurz bezpečné jízdy - za to vám odpočítají tři body, ale pozor, tenhle trik funguje jen jednou za rok.
Co když se vám povede několik přestupků najednou? Body se sčítají, ale víc než dvanáct jich stejně nedostanete. A nezáleží na tom, jestli jste pokutu zaplatili nebo ne - body naskočí automaticky, jakmile je přestupek oficiálně uzavřen. Chcete vědět, jak na tom jste? Stačí zajít na úřad a požádat o výpis.
Nejčastější přestupky a jejich bodové ohodnocení
Každý z nás to zná - sedíme za volantem a najednou nás přepadne pokušení překročit rychlost nebo mrknout na zprávu v mobilu. Jenže právě takové zdánlivě nevinné momenty můžou mít fatální následky pro náš řidičák - a hlavně pro bezpečnost na silnicích.
Pojďme si to říct na rovinu. Největším strašákem je alkohol za volantem, za který okamžitě naskočí 7 trestných bodů. A upřímně, stačí jedno nevinné pivko po práci a můžeme si pěkně zavařit. Stejně je na tom i odmítnutí dechové zkoušky - jako by nám policista rovnou řekl tak si těch 7 bodů připište sami.
Známe to všichni - spěcháme do práce a noha na plynu je těžší a těžší. Jenže pozor - když v obci překročíme rychlost o více než 40 km/h, máme rázem 5 bodů v kapse. A to už není žádná legrace.
Moderní doba přináší i moderní pokušení - ten zatracený mobil. Dvěma bodům za telefonování za volantem se možná někdo usměje, ale stačí vteřina nepozornosti a můžeme se potkat s lampou. Nebo hůř - s někým na přechodu, což už je za čtyři body.
Absolutním vrcholem nerozvážnosti je otáčení nebo jízda v protisměru na dálnici - sedm bodů jako vyšitých. To už je skoro jako říct si o odebrání řidičáku na stříbrném podnose.
A když už se dostaneme na těch pověstných 12 bodů? Rok bez řidičáku a povinné přezkoušení. Zní to tvrdě? Možná. Ale každý bod v tomhle systému má svůj důvod - chránit životy. Naše i těch druhých.
Každý bod v řidičském průkazu je jako malý krok k zodpovědnosti na silnici. Nesbíráme je jako trofeje, ale jako připomínky našich chyb.
Radmila Procházková
Odečítání bodů za bezpečnou jízdu
Každý z nás už se někdy ocitl v situaci, kdy nám na bodovém kontě přistály nějaké ty trestné body. Naštěstí existuje způsob, jak si své konto zase vylepšit - stačí rok jezdit bez průšvihu a můžete si odečíst 4 body. Ale pozor, tohle funguje jen pokud nemáte víc než 12 bodů.
Znáte to - jeden rok bez pokut a přestupků se může zdát jako věčnost. Stačí jediné překročení rychlosti nebo projetí na červenou a můžete začít počítat od nuly. Je to jako chodit po tenkém ledě, ale ta odměna za zodpovědnou jízdu stojí za to.
Co vás možná překvapí - existuje i rychlejší cesta k lepšímu bodovému kontu. Stačí si zajít na školení bezpečné jízdy a máte minus 3 body. Není to jen nudné sezení v učebně - dostanete se i na polygon, vyzkoušíte si krizové situace a poznáte, co všechno vaše auto dokáže.
Systém je nastavený férově - když se snažíte, dostanete šanci na nápravu. Jde hlavně o to, abychom se všichni na silnicích cítili bezpečněji a jezdili ohleduplně. Vždyť každý děláme chyby, ale důležité je se z nich poučit.
A co když už máte těch pověstných dvanáct bodů? I tady existuje cesta zpět - přezkoušení z odborné způsobilosti. Po jeho zvládnutí a vypršení zákazu řízení začínáte s čistým štítem. Je to jako dostat druhou šanci.
Čísla mluví jasně - řidiči, kteří využívají možnosti odečtu bodů, způsobují výrazně méně přestupků. Takže to funguje - kombinace cukru a biče přináší na naše silnice více bezpečí a vzájemného respektu.
Následky dosažení 12 trestných bodů
Dvanáct bodů - a je po řidičáku. Takhle jednoduché to je. V momentě, kdy nasbíráte plný počet bodů, okamžitě ztrácíte možnost sednout za volant. Úřad vám pošle dopis do vlastních rukou a máte pak jen pět pracovních dní na to, abyste odevzdali řidičák.
Rok bez řízení - to je realita, se kterou musíte počítat. Nemyslete si, že existuje nějaká zkratka nebo způsob, jak trest obejít. Je to jako když vám zavřou dveře a zahodí klíč - prostě musíte ten rok vydržet.
Co vás čeká potom? Není to tak, že by vám po roce automaticky řidičák vrátili. Budete muset znovu na testy, projít zdravotní prohlídkou a absolvovat dopravně psychologické vyšetření. A to všechno si musíte aktivně zařídit sami.
Napadlo vás sednout za volant i přes zákaz? Radši to ani nezkoušejte. Kromě tučné pokuty můžete skončit i před soudem a pak se váš roční zákaz může pěkně protáhnout. Stojí vám to za to?
Systém není nastavený proto, aby vám znepříjemnil život. Má vás přimět k zamyšlení nad tím, jak se na silnici chováte. A víte co? Funguje to. Spousta řidičů, kteří si prošli ročním zákazem, se pak za volantem chová úplně jinak.
Ještě nejste na dvanácti bodech? Máte štěstí. Můžete zajít na školení bezpečné jízdy a nějaké body si odmazat. Ale pozor - tohle funguje jen do doby, než dosáhnete plného počtu. Pak už je pozdě bycha honit.
Vrácení řidičského průkazu po zákazu řízení
Takže vám sebrali řidičák a teď ho chcete zpátky? Není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. I když už máte po trestu, řidičák vám automaticky nepřistane v schránce. Musíte si o něj aktivně říct.
Přestupek | Body | Pokuta (Kč) |
---|---|---|
Řízení pod vlivem alkoholu nad 0,3 ‰ | 7 | 25 000 - 50 000 |
Překročení rychlosti o 40 km/h a více v obci | 6 | 7 500 - 25 000 |
Nezastavení na červenou | 5 | 2 500 - 5 000 |
Překročení rychlosti o 20 km/h v obci | 3 | 2 500 - 5 000 |
Nepoužití bezpečnostních pásů | 2 | 1 500 - 2 500 |
Co vás tedy čeká? Především se budete muset znovu prokázat, že umíte řídit. A to jak v teorii, tak v praxi. Pamatujete si ještě všechny značky a předpisy? Jestli ne, je čas oprášit vědomosti. Na zkoušce vás čeká test i praktická jízda - prostě jako když jste dělali řidičák poprvé.
Bez návštěvy doktora se taky neobejdete. Potřebujete čerstvý papír o zdravotní způsobilosti - a pozor, nesmí být starší než měsíc. Někdy můžou chtít i psychologické vyšetření, zvlášť pokud jste přišli o řidičák kvůli alkoholu nebo drogám.
Nasbírali jste plný počet bodů? V tom případě si připište do seznamu ještě školení bezpečné jízdy. Je to vlastně taková prevence, abyste příště nejezdili jako divoši.
Celý proces začíná na úřadě obce s rozšířenou působností. Tam přinesete všechny papíry - potvrzení o zkouškách, lékařskou prohlídku a padesátikorunu na poplatek. A pak? Pak už jen čekáte, až vám řidičák vrátí.
Mimochodem, ty body z karty řidiče nezmizí mávnutím kouzelného proutku. Odmazávají se postupně, podle toho, jak dlouho jezdíte bez průšvihů. Je to vlastně takový motivační systém - čím líp jezdíte, tím dřív máte čistý štít.
Kontrola bodového konta řidiče online
Konečně máme možnost mít své body za volantem pod kontrolou! Díky Portálu občana si každý z nás může během pár kliknutí ověřit, jak na tom se svými body je. Žádné složité papírování nebo běhání po úřadech - stačí se jen přihlásit.
Víte, co je na tom nejlepší? Přihlášení je jednoduché jako nákup v e-shopu. Máte internetové bankovnictví? Skvělé, můžete použít svou bankovní identitu. Nebo máte datovku? I ta vám otevře dveře k vašim bodům. Je to vlastně stejně snadné jako zkontrolovat si stav účtu.
Každý z nás začíná s čistým štítem - nula bodů. Ale pozor, není to jako ve škole - tady body nechceme sbírat, ale udržet si jich co nejméně. Dvanáctka je v tomto případě červená karta, která znamená roční stop stav za volantem. A ruku na srdce - kdo by o to stál?
Pamatujete si každý svůj přestupek? V online systému máte všechno jako na dlani. Uvidíte nejen aktuální stav, ale i kdy vám body propadnou a konto se zase pročistí. Je to jako mít osobního asistenta, který vám hlídá bodové konto.
Pro profíky za volantem je tohle naprostá nutnost. Představte si, že jste řidič z povolání a najednou zjistíte, že vám hrozí ztráta řidičáku - to by byla pěkná polízanice, co? Proto je lepší pravidelně kontrolovat, jak na tom jsme.
Kdyby vám něco nehrálo, není důvod k panice. Zajděte na úřad obce s rozšířenou působností, kde vám všechno vysvětlí. Body naskakují automaticky, až když je přestupek pravomocně uzavřen. A ne, žádné čáry máry s body nefungují - odečítají se, jen když je to podle zákona.
Rozdíly oproti bodovým systémům v zahraničí
Náš český bodový systém je tak trochu rebel mezi evropskými modely. Zatímco všude v Evropě body přičítají, my je odečítáme - začínáme s dvanácti body a modlíme se, ať o ně nepřijdeme. Není to jako v sousedním Německu, kde body sbíráte jako nechtěné známky ve škole.
Když už nějaký ten přešlap uděláte, máte u nás vlastně docela štěstí. Body vám zmizí už po roce slušné jízdy, kdežto Němci si je nesou tři roky a Francouzi dokonce šest let - to je jako věčnost! Jenže má to háček - zatímco v zahraničí můžete své prohřešky napravit doškolovacími kurzy, u nás zbývá jen čekat, až se hodiny přetočí.
Představte si, že v Rakousku stačí zajít na kurz bezpečné jízdy a hned máte čistší štít. U nás? Jen trpělivě odpočítáváte dny do automatického odmazání. Je to jako když čekáte, až vám vyprší trest - nic s tím neuděláte.
Zajímavé je, jak se různé země staví k posuzování přestupků. Britové jsou v tomto flexibilnější - soudce může zvážit, jestli vám napařit víc nebo míň bodů podle situace. My to máme jak podle pravítka - co přestupek, to jasně daný počet bodů, ať se děje, co se děje.
A co teprve začínající řidiči! V Německu mají nováčci dvouletou zkušebku s přísnějšími pravidly. U nás? Všichni jedou podle stejných not, ať řídí třicet let nebo mají řidičák čerstvě v kapse.
Když už přijdete o všechny body, v zahraničí vás čeká pořádná převýchova - psycholog, školení, prostě kompletní očista. My to vyřešíme prostě - nová zkouška a jede se dál. Někdy si říkám, jestli to není až moc jednoduchý recept.
V cizině navíc umí řidiče i pochválit - dostanete bonus za vzornou jízdu nebo se můžete dobrovolně vzdělávat. My sázíme spíš na starý dobrý bič než na cukr. Možná by stálo za to se od sousedů trochu poučit, co myslíte?
Statistiky nehodovosti před a po zavedení
Pamatujete si ještě dobu, kdy na našich silnicích vládl chaos a bezohlednost? Před rokem 2006 umíralo na českých silnicích přes 1200 lidí ročně. Bylo to období, kdy agresivní jízda a nebezpečné předjíždění byly na denním pořádku.
Pak přišla změna, která všechno obrátila vzhůru nohama. Bodový systém během prvního roku snížil počet úmrtí na silnicích o 15 procent. Najednou jsme začali potkávat míň zběsilých závodníků a opilých řidičů. Zejména mladí řidiči, kteří dřív patřili k těm nejnebezpečnějším, si začali dávat větší pozor.
Čísla mluví jasně - o 23 procent méně opilců za volantem a o třetinu méně případů rychlé jízdy v obcích. Kdo by taky riskoval ztrátu řidičáku? Najednou mělo porušování předpisů skutečné následky, a to se projevilo i v chování řidičů.
První měsíce po zavedení bodového systému byly jako zázrakem - přestupků rapidně ubylo. I když později jejich počet mírně vzrostl, nikdy se nevrátil na původní úroveň. Řidiči se prostě naučili respektovat pravidla.
Za prvních pět let klesla nehodovost o čtvrtinu. Na silnicích ubyla agresivita, méně často jsme byli svědky vytroubených hádek a nebezpečného chování. Změnila se celková atmosféra - z džungle se pomalu stával civilizovaný prostor.
A peněženky? I ty si oddechly. Pojišťovny ušetřily miliardy na vyplacených škodách, což se odrazilo v nižším pojistném pro zodpovědné řidiče. Bodový systém se ukázal jako správná cesta - zachránil stovky životů a inspiroval další evropské země. Není divu, že se stal vzorem pro ostatní.
Možnosti odvolání proti přiděleným bodům
Bodový systém není žádná legrace - může nám pořádně zavařit. Pamatujte si hlavně těch 15 dní od doručení oznámení, to je vaše šance se bránit. Dostanete dopis od úřadu a v tu chvíli začíná běžet čas. Body naskakují automaticky do systému, jakmile je přestupek pravomocně uzavřen.
Nesouhlasíte s body? Sepište odvolání a pořádně v něm vysvětlete proč. Třeba vám napařili víc bodů, než měli, spletli si vás s někým jiným, nebo jste o žádném přestupku ani nevěděli. Tohle jsou běžné situace, které se dějí.
Když vám první odvolání nevyjde, nevěšte hlavu - můžete to zkusit u krajského úřadu. Ti mají měsíc na to, aby vaši situaci prověřili. A kdyby ani to neklaplo? Pořád můžete zabojovat u soudu.
Pozor ale - i když se odvoláváte, body vám v systému zůstanou viset. A co je horší, když nasbíráte plný počet 12 bodů, musíte do pěti pracovních dnů odevzdat řidičák. I když s body nesouhlasíte a bojujete proti nim.
Našli jste problém v bodech až po té patnáctidenní lhůtě? I tak existuje cesta - můžete požádat o přezkum. Jen musíte mít pádný důvod, proč jste to neřešili dřív.
Když uspějete, body zmizí z evidence a můžete dostat zpátky i řidičák. Ale připravte se na to, že to chvíli potrvá. Proto si radši veďte přehled o svých přestupcích a čas od času mrkněte na svoje bodové konto. Prevence je základ!
Publikováno: 18. 06. 2025
Kategorie: doprava